Karjal
No Result
View All Result
  • Suomi
  • EU
  • Helsinki
  • Kulttuuri
  • Yhteystiedot
  • Karjalan Uutisia
Karjal
No Result
View All Result
Tampereen Raitiovaunu osa 1

Tampereen Raitiovaunu osa 1

Karjal by Karjal
February 26, 2022
in Suomi
0 0
0
0
SHARES
3
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Tampereelle on vuosien mitassa ollut puheilla raitiotie ja raitiotie on vihdoin alkanut projektina etenemään. Se on kuitenkin saanut kansalaiset jakautumaan kahtia ja suurimman osan kannattajistakin kääntymään suunnattoman massiivista urakkaa vastaan sen rakennustöiden alettua. Asiasta oltiin jo ennen projektin alkamista kahta mieltä ja lopullinen päätös raitiotien rakentamisesta tehtiin kaupungin valtuuston toimesta marraskuussa 2016. Raitiotie on olut suunnitteilla Tampereelle jo 1900-luvulta asti, mutta hankkeet on jatkuvasti aikaisemmin kuopattu.

Johdinautoliikennettä Tampereella kuitenkin nähtiin viisikymmentä luvulta seitsemänkymmentäluvun loppuun asti. Raititotien suunnittelu vaiheessa oli ensin kyseessä isompi kokonaisuus, jossa käytettäisiin hyödyksi myös olemassa olevaa raitiotietä ja sen tarjoamia mahdollisuuksia lähikuntiin. Tämän hankkeen takana oli niin kutsuttu duoraitiovaunukalusto, joka kalustona kulkisi niin rautatiellä kuin raitiovaunulle rakennettavalla linjastolla. Hanke kuitenkin hylättiin kokonaisuudessaan. Tämän jälkeen ehdotus olikin, että mahdollisesti tulevaisuudessa saapuva duoyhdistelmä voidaan ottaa käyttöön jos nykyinen suunnitelma rakennetaan leveämmällä, raitio ja rautatiekäyttöön soveltuvalla kiskoleveydellä, mutta kaupunki päätti toisin ja nyt nykyinen hanke rakennetaan pienemmällä raideleveydellä, joka ei sovellu tai pysty laajentumaan kyseiseen duokäyttöön. Nykyiseen suunnitelmaan kuuluu siis erikseen niin paikallinen raitiotielinjasto kuin sitten lähijunaliikenne Nokialle, Lempäälään ja Ylöjärvelle. 2015 selvisi kilpailutuksen tuloksena rakennuttaja ja myöskin koko hankkeen infrastruktuurin kokonaiskustannus.

Rakennustöiden alku

Rakennuttajaksi valikoitui Pöyryn, VR Trackin ja YIT:n muodostama ryhmittymä ja kokonaiskustannukseksi varmistui 283 miljoonaa euroa. 2017 tämä kyseinen Raitiotiealianssi sai valmiiksi noin kilometrin verran raitiotietä. 2018 alkoi varsinaiset rakennusurakat ja koko linjaston alueella on alkanut massiiviset rakennustyömaat. Tämä haittaa suuresti niin julkista liikennettä, yksityisautoilijoita, kävelijöitä ja todella suuresti keskusta alueen pääkadun, Hämeenkadun yrittäjiä ja heidän toimeentuloansa. Raitiotieurakan lisäksi aloitettiin myös Hämeensillan perusparannus, joka on myös massiivinen rakennusurakka aivan ydin keskustassa. 2018 arvioitu määrä radan valmistumiselle on noin viisi kilometriä.

Ensimmäiset lopulliset liikennejärjestelyt on saatu maaliin ja kokeiluluontoiset nurmirataosuudet on istutettu Sammonkadulle. Sammonkadulle istutettiin myös ensimmäiset uudet katupuut. Hämeenkadulta muun muassa Hämeensillan patsaan kuin myöskin kaikki vanhat Hämeenkadun puut on kaadettu pois. Puiden kaataminen toi vihan kansalaisille, sillä puiden merkitys on ollut suuri koko keskustan ulkonäölle mutta myös imagolle. Vanhoja puita kun ei takaisin saada vaan niidenkin kymmeniä jollei jopa satoja vuosia kasvaneita puita sitten korvaillaan uusilla. Raitiotie projekti piinaa kansalaisia, mutta sen valmistuttua toivotaan sen olevan kestävän kehityksen hanke ja toimiva sellainen.

Linjastosta

Ensimmäiset linjat sanotaan aukeavan 2021 Hervanta-Kaleva-Pyynikintori linjaksi ja Pyynikintori-Tays linjaksi. Alustavan suunnitelman mukaan ensimmäinen linjan reitti tulee olemaan Lentävänniemestä Niemenrantaa pitkin Lielahteen, josta linja hyppää Pispalaan ja Keskustan läpi Kalevaan, josta se jatkaa Hallilaan ja Hervantaan. Isoja linjojen kysymyksiä ja päätöksiä oli se, että tuleeko linja Pispalan alueella Pispalan Valtatielle vai Paasikiventielle ja keskusta alueella tuleeko linja Itsenäisyydenkadulle vai Kalevantielle ja Hämeenkadulle siihen, missä on nykyinen joukkoliikenteen pääkäytävä vai sitten Kalevantielle, josta se tukisi Ratinan kasvavaa aluetta sekä siitä olisi suorat kulkuyhteydet asemalaitureille, Keskusareenaan, Tampere-Talolle ja yliopistolle.

Kalevan suunnalla kysymys oli siitä, että tuleeko linja palvelemaan tärkeimpien työpaikka-alueiden henkilöstöä liittymäbussin vaiko suoran yhteyden puitteissa ja tässä ratkaisussa päädyttiinkin rakentamaan jo ensimmäisessä vaiheessa kaksihaarainen vaihtoehto, jossa TAYS:iin ja Hervantaan tulee kulkemaan omat linjansa. Myös Pispalan valtatie jätettiin pois ja linjasto tulee kulkemaan Paasikiventietä pitkin, mikä on saanut useat kansalaiset pöyristymään, sillä ensimmäisen vaiheen linjasto loppuu uudelle juuri rakenteilla olevalle asuinalueelle ja kansalaiset protestoivat sen olevan korruption seurauksena tehty juuri vain palvelemaan tuon uuden asuinalueen asukkaita.

Related Posts

Hiljaisemmat Luokat, Kirkkaammat Mielet: Suomi Rajoittaa Puhelimien Käyttöä Kouluissa 2025
Helsinki

Hiljaisemmat Luokat, Kirkkaammat Mielet: Suomi Rajoittaa Puhelimien Käyttöä Kouluissa 2025

May 17, 2025
Microsoft Laajentaa Datakeskuksia Suomessa
Suomi

Microsoft Laajentaa Datakeskuksia Suomessa

March 12, 2025
karjalan metsätilat
Helsinki

Karjalan Metsätilat: Vihreän Kullan Maa

April 3, 2024
Karjalan Lipun Historia ja Kehitys
EU

Karjalan Lipun Historia ja Kehitys

April 1, 2024
Suomen Kunnianhimoinen Siirtyminen Sähköautoihin Vuoteen 2024 Mennessä
Helsinki

Suomen Kunnianhimoinen Siirtyminen Sähköautoihin Vuoteen 2024 Mennessä

January 19, 2024
Helsingin yliopistolla on tärkeä paikka Helsingin historiassa
Helsinki

Helsingin yliopistolla on tärkeä paikka Helsingin historiassa

December 14, 2023
Next Post

Town Helping Business Owners With Funds

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Hiljaisemmat Luokat, Kirkkaammat Mielet: Suomi Rajoittaa Puhelimien Käyttöä Kouluissa 2025
Helsinki

Hiljaisemmat Luokat, Kirkkaammat Mielet: Suomi Rajoittaa Puhelimien Käyttöä Kouluissa 2025

by Karjal
May 17, 2025
0

Elokuun 1. päivänä 2025 Suomessa astuu voimaan uusi laki, joka rajoittaa mobiililaitteiden käyttöä peruskouluissa ja lukioissa. Tavoitteena on parantaa oppilaiden...

Read more
Microsoft Laajentaa Datakeskuksia Suomessa

Microsoft Laajentaa Datakeskuksia Suomessa

March 12, 2025
Tulisiko Kauppojen Pelikoneet Kieltää?

Tulisiko Kauppojen Pelikoneet Kieltää?

February 21, 2025
Budjettimatkailijan Eurooppa – Minne Matkustaa, Kun Haluaa Säästää Mutta Ei Tinkimättä Elämyksistä?

Budjettimatkailijan Eurooppa – Minne Matkustaa, Kun Haluaa Säästää Mutta Ei Tinkimättä Elämyksistä?

February 14, 2025
Veikkauksen Historia – 40-Luvulta Nykypäivään

Veikkauksen Historia – 40-Luvulta Nykypäivään

January 21, 2025

Noora Inberg
noorainberg@gmail.com

Yhteystiedot

Viimeisimmät uutiset

  • Hiljaisemmat Luokat, Kirkkaammat Mielet: Suomi Rajoittaa Puhelimien Käyttöä Kouluissa 2025
  • Microsoft Laajentaa Datakeskuksia Suomessa
  • Tulisiko Kauppojen Pelikoneet Kieltää?
  • Suomi
  • EU
  • Helsinki
  • Kulttuuri
  • Yhteystiedot
  • Karjalan Uutisia

© 2022 Karjal

No Result
View All Result
  • Home
  • Home 2
  • Home 3
  • Yhteystiedot

© 2022 Karjal

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In