Suomalaiset jatkavat verkko-ostamistaan entisestään. Onko syynä verkko-ostamisen helppous, vai mikä – mutta tosiasia on, että samaisesta syystä monen kaupungin keskustat alkavat hiljentyä kauppaliikkeiden joutuessa lopettamaan.
Kaupanteko, pelaaminen kuten https://www.pika-kasinot.co/ tai ulkomaanmatkojen tilaaminen ovat kaikki siirtyneet enemmän tai vähemmän mobiililaitteille ja verkkoon. Tuo ulkomaanmatkojen muutos tapahtui jo vuosia sitten, ja sen vaikutukset näkyivät kaupungeista kadonneista matkatoimistoista – nyt seuraavassa vaiheessa olemme saaneet todistaa, kuinka erikoisliikkeille on käymässä samalla tavalla. Kauppa siirtyy verkkoon.
Tämän vuoden helmikuussa Klarna teki tutkimuksen omien asiakkaiden parissa liittyen suomalaisten ostokäyttäytymiseen ja sen muutokseen.
Suomalaisten halukkuus ostaa verkosta kasvoi vuoden 2021 lopulla ja yli joka kolmas suomalainen uskoo tekevänsä suurimman osan ostoksistaan verkossa vuoden kuluttua. Tämä siis tarkoittaa, että verkko-ostaminen tulee kasvamaan entisestään – mitä sitten paikalliset yrittäjät voivat tehdä jatkaakseen olemassaoloaan?
Paikallinen yhteistyö uuteen arvoon
Jos menneinä vuosina on kuntien ja kaupunkien tasolla puhuttu paljon paikallisesta yhteistyöstä niin tulevien vuosien aikana tämä tulee olemaan entistä tärkeämpää, sillä verkkokauppa voittaa kivijalkaliikkeen aina kiinteistä kuluissa.
Kansainvälisesti toimiva verkkokauppa voi myydä tuotteitaan ympäri maailmaa periaatteessa yhden ja saman nettisivuston kautta ja toimittamalla tuotteet sitten omien välivarastojen kautta asiakkaille. Paikallinen pieni yritys ei koskaan pääse näiden kansainvälisten yritysten kustannusrakenteeseen, joten vaikka tarjolla olisi täysin vastaavat tuotteet – kansainväliset verkkokaupat voivat tuottaa tavaran kuljetettuna asiakkaalle edullisemmin kuin mitä asiakas maksaisi paikallisessa liikkeessä.
Kyse siis ei voi olla hinnalla kilpailemisesta, vaan paikallisten yritysten pitää löytää uusia keinoja saada asiakkaat takaisin paikallisiksi ostajiksi.
Kaikilla aloilla on kova markkinatilanne, myös pika-kasinot ovat aikuisten pelimaailmoissa kovassa kilpailutilanteessa ja jokainen markkinoilla oleva pelisivusto saat tehdä kovasta töitä saadakseen asiakkaita, sillä uusia vaihtoehtoja syntyy koko ajan. Sama tilanne on lähes kaikilla aloilla – jopa ulkomaanmatkoissa suomalaiset matkaostajat tekevät varauksia jo kansainvälisillä matka-alustoilla.
Jos menneinä vuosina paikallinen yhteistyö on jäänytkin pitkälti yhteisiin seminaareihin ja messuihin, niin tulevina vuosina yhteistyössä on löydettävä sellaisia muotoja, jotka:
- tuovat paikallisille yrittäjille säästöjä kiinteissä kuluissa
- tarjoavat paikallisille asiakkaille entistä paremman ostokokemuksen ja laajemman tarjonnan
- tuovat oikeasti massaan perustuvaa etua markkinoinnissa
Yritysten paikallinen yhteistyö on mahdollista. Se on nähty monta kertaa eri paikkakunnilla, mutta tulevat vuodet tulevat vaatimaan siitä aivan uudenlaisen tason – tason, jollaista ei vielä olla nähty.
Jos nimittäin nykyinen ostokäyttäytyminen jatkuu, tulevat keskustojen pienet liikkeet muuttumaan luksustuotteiden liikkeiksi ja ns. massojen eli tavallisen kuntalaisen ostosten on pakko siirtyä nettimarkkinoille, koska tuotteita ei ole enää saatavissa paikallisesti – kuin rajallinen valikoima isojen päivittäistavaraliikkeiden supermarket osastoilla.
Onko tulevaisuus sitten esimerkiksi se, että paikalliset erikoisliikkeiden yrittäjät yhdessä laittavat pystyyn oman ison liikkeensä, shop-in-shop idealla, perustavat samalla yhteisen verkkokaupan ja aloittavat yhteisen markkinoinnin – kauppakeskusten tapaan.
Näin olisi oikeasti mahdollista löytää kulurakenteeseen säästöjä, mutta samalla oma työprosessi muuttuisi enemmän yhteisölliseksi, sillä tällainen yhdessä tekeminen vaatii yrittäjältä aivan uudenlaista ajattelua ja toimintamallia, johon valitettavasti kaikki yrittäjät eivät pysty muuntumaan. Yrittäjä on kuitenkin alun perin laittanut oman liikkeensä monesti auki siksi, että olisi oman toimintansa pomo, eikä tarvitsisi ottaa ”käskyjä” toisilta.
Yhdessä tekeminen yleensä vaatii sen, että asioista keskustellaan ja päätetään yhdessä, mitä tehdään, ja sitten päätösten jälkeen myös tehdään asioita yhdessä – muuten yhteistyön ideasta ja tavoitteista tipahtaa pois iso osa yhdessä tekemisen syistä.
Tunnetuin esimerkki shop-in-shop -kauppapaikasta on verkkokauppa, jossa myydään useiden eri yritysten ja brändien tuotteita ja palveluita, kuten kansainvälinen Amazon tai Ebay. Mutta tämä shop-in-shop ajattelu on vietävä tulevien vuosien aikana paikallisten yritysten ja yrittäjien väliseen yhteistyöhön entistä kovemmalla tavalla. Shop-in-shop -kauppapaikkojen etuna on loistava asiakaskokemus. Asiakas löytää yhdestä paikasta useita merkkejä, tuotteita tai palveluita, ja voi maksaa hankintansa kerralla.
Meille kenties tutuin shop-in-shop tyylinen kauppa on liikennemyymälä kuten isot ABC-huoltamot tai niiden kaltaiset. Niissä kuitenkin monissa jokainen liike toimii omalla kassallaan. ja todennäköisesti yrittäjien yhteiset kaupparatkaisut olisivat myös tällaisia, missä jokaisella ”alueella” olisi oma kassansa – kylläkään yhteinen kassajärjestelmä ei olisi kovin vaikea tekninen ongelma selvitettäväksi – kyse on enemmänkin halusta mennä yhteisen sateenvarjon alle. Kenties yksi isoista peloista on oman tuloksen näyttäminen naapurille – tai tässä tapauksessa saman kokonaisuuden jäsenille.
Verkko- ja mobiilikäyttö jatkaa kasvamistaan
Tekevät paikalliset yrittäjät sitten mitä tahansa oman toimintansa kehittämiseksi, on todennäköistä, että kuluttaja joka tapauksessa jatkaa mobiilikäyttöään jatkossakin. Entistä useampi arkinen asia siirtyy netti- ja mobiilipalveluihin.
Samalla työajat lyhenevät automaation ja kehityksen kautta, joka tuo aikuisille entistä enemmän vapaa-aikaa. Sen sijaan kuitenkaan, että tämä lisääntynyt aika käytettäisiin esimerkiksi oman kaupungin tai alueen kauppojen kiertelyyn, yhä useampi aloittaa uuden harrastuksen, oman itsensä kehittämisen tai lisää pelaamistaan tai vaikkapa suoratoiston kulutustaan – joka tapauksessa tulevaisuudessa saatava lisääntynyt vapaa-aika on jo varattu suunnitelmissa jollekin toiselle asialle.
Se, että Aasiassa ne olivat kustannussyyt mitkä johtivat mobiilikäytön kasvuun ja varsinkin viihdeteollisuuden etenemiseen mobiilisovellusten parissa, niin Euroopassa syyt ovat toisaalla. Euroopassa syyt liittyvät enemmän yhteiskunnallisiin muutoksiin ja siihen, miten kuluttajat kokevat itsensä.
Jo nyt mobiilipuhelin on ottanut ison osuuden arjen askareista lähes kaikissa ikäryhmissä ja lähes huomaamattamme olemme melkoisen riippuvaisia älypuhelimestamme – vai koska viimeksi olet yrittänyt pärjätä koko arkipäivää ilman puhelintasi?
Vain kolme vuotta sitten suomalaisista 83 prosentilla oli käytössään älypuhelin, joten lähes kaikki heistä käyttivät sillä nettiä.
Suomalaisista 66 prosenttia käytti nettiä kannettavalla tietokoneella ja 44 prosenttia tabletilla. Ikäryhmien välillä on eroja netin käytössä eri laitteilla. DNA tutki 2021 omien asiakkaiden datakäyttäytymistä ja havaitsi että alle 30-vuotiaat aikuiset käyttävät mobiilidataa lähes tuplasti enemmän kuin 30–39-vuotiaat ja kolminkertaisesti verrattuna nelikymppisiin. Varhaislapsuudesta asti digiympäristöihin kasvaneet nuoret aikuiset käyttävät mobiililaitteillaan dataa rutiininomaisesti, sillä elektroniikka ja sovellukset ovat olleet keskeinen osa heidän jokapäiväistä arkeaan aina. Kun nämä kuluttajaryhmät ikääntyvät, on loogista nähdä myös kulutuksen lisääntyvän tämän käytännön myötä edelleen.
Mobiiliostamisen kohteet
Suomalaisten ostaminen verkkokaupoista on siis lisääntynyt, ja tilastollisesti voidaan myös sanoa, että suomalaiset ovat ostamassa entistä enemmän myös kotimaisista verkkokaupoista. Tästä tilastosta voitaisiin helposti alkaa paasata kaikkea mahdollista vastuullisesta ostamisesta ja kuluttamisesta, mutta valitettavasti kyseessä on enemmänkin tilastoharha.
Nimittäin siinä missä suomalaiset ostavat enemmän suomalaisista verkkokaupoista kuin aiemmin, on kaikkialle muuallekin suuntautua kansainvälinen ostaminen kasvanut, ja sen rinnalla ei suomalainen ostaminen ole mitenkään loistavassa asemassa. Ja mitä tiukempia taloudellisia aikoja on edessä, sitä tarkemmaksi kuluttaja tulee siinä, kuinka paljon hän on valmis maksamaan tarvitsemistaan tuotteista. Ja vaikka vastuullisuus ja lähituotanto ovat hienoja ja kauniita ajatuksia, massojen käyttäytymisessä näkyy hintojen vaikutus – ja siksi tulevina vuosina tarvitaan edellä mainittua paikallista yhteistyötä entistä enemmän.
Kun mietit tätä kaikkea, ota viisi minuuttia omasta arjestasi, ja listaa miten esimerkiksi oma pelaamisesi on muuttunut viime vuosina, ja mitä kaikkea teetkään omalla älypuhelimellasi – sitten sen jälkeen katso tarkemmin oman puhelimesi sovellusasetuksista, kuinka paljon niitä sovelluksia puhelimessasi onkaan….. yllätyitkö?