Kaikki, jotka seuraavat pelialaa jollakin tavalla, ovat kuulleet eSportsista. Pelaajat ympäri maailmaa kilpailevat toisiaan vastaan tietokone- ja konsolipeleissä. ENCE on Petri Hämälän vuonna 2013 perustama e-urheilujärjestö. ENCE on tullut tunnetuksi myös ulkomailla, sillä sen joukkue on voittanut Counter-Strike-pelin. Miten tämä menestys sitten näkyy viivan alla, tai miltä ENCEn toiminta näyttää kannattavuuden kannalta?
E-urheilu suosituksi netissä
Ennen kuin tarkastelemme ENCE:n viime vuoden lukuja, on hyvä ymmärtää joitakin lainalaisuuksia e-urheilusta. Aivan viime vuosina laji on alkanut saamaan myös enemmän rahoitusta ja sponsoreita taakseen, kun mediakin on herännyt ilmiöön. CS:GO-pelit ja muut supersuositut pelit sekä e-urheiluturnaukset ovat alkaneet saamaan näkyvyyttä ihan eri mittapuussa.
Laji on kuitenkin kasvanut näin suureksi pääasiassa vielä netin ansiosta. Sosiaalisen median lisäksi lajin suosion taustalta löytyy striimausteknologian kehittyminen. Turnaukset striimataan aina nettiin ja lisäksi nykyisin kuka tahansa voi käytännössä alkaa striimaamaan omaa pelaamistaan kaikille kiinnostuneille netin välityksellä. Lajin yllä on siis hyvä hype, josta myös ENCE pääsee nauttimaan.
ENCE:ltä kova tulos
ENCE:n vuoden 2022 tulos oli erittäin vahva ja organisaation paras tähän mennessä. Liikevaihto nousi ensimmäistä kertaa yli 4 miljoonaan euroon ja voittoa tuli 1 114 966 euroa. Luvut ovat hyvin suuria verrattuna organisaation aiempiin vuosiin. Aiempi liikevaihdon ennätys vuodelta 2019 oli 2,7 miljoonaa euroa ja tulosennätys vuodelta 2021 oli 169 000 euroa.
Liikevoittoprosentti vuonna 2022 oli 25,6 %. 23 henkilöä työllistäneen yhtiön omavaraisuusaste oli 69 prosenttia. Yhtiön johto päätti, että hyvästä tuloksesta huolimatta osinkoja ei jaeta. Yhtiön tila on varsin vakaa, taseen loppusumma on yli miljoona euroa ja viimeiseltä viideltä vuodelta voittoa on tullut yhteensä yli miljoona euroa.
ENCE:n vahvan tuloksen taustalla on esimerkiksi onnistunut Louvre-sopimus. Sopimus takaa pääsyn ESL:n merkittäviin Counter-Strike-liigoihin ja turnauksiin ja ENCE saa osan myös näiden tuloista. Hyvä pelillinen menestys on myös kasvattanut muuta turnauksista saatavaa tuottoa, joita tiimit voivat saada esimerkiksi turnausten virtuaalitarroista.
Monipuolista liiketoimintaa
Vuonna 2013 perustettu ENCE tekee tulosta hyvin monipuolisesti ja liiketoimintamallia voi olla vaikea selittää varsinkin vanhemmalle väestölle. Osa tuloksesta tulee joka tapauksessa peliturnauksissa menestymisestä. Rahaa voi saada myös voittamatta turnausta, esimerkiksi vuonna 2019 ENCE sai hopeasijasta yli 100 000 euroa. Yhtiön henkilökunta koostuu varsinkin pelaajista, valmentajista ja sisällöntuottajista.
ENCE lupaa pelaajiensa kautta näkyvyyttä omille kumppaneilleen. Yhtiöllä on myös oma akatemia, joka etsii uusia lahjakkaita pelaajia aivan kuten urheiluseurat muutoinkin. Ainakin toistaiseksi ENCE on keskittynyt Counter-Strikeen ja NHL:ään.
Menestyminen vaatii muutakin kuin pelimenestystä
E-urheilussa on nykyisin jo niin paljon kilpailua, että menestyminen lajissa vaatii pelaajilta paljon. Ei ole siis mikään ihme, että hyviä pelaajia rekrytoidaan ja kehitetään jatkuvasti taitojen kartuttamiseksi. Olosuhteet on luotava niin, että pelaajat pystyvät keskittymään pelaamiseen ja hiomaan taitojaan. Pelaajilla on valmentajansa aivan kuten urheilussa muutoinkin.
Tietokonepelaamiseen liitetään usein roskaruoka ja energiajuomat. Pidemmän päälle menestyminen vaatii kuitenkin vahvaa fyysistä ja henkistä hyvinvointia. Pelaajat saavat ravitsemusneuvontaa sekä henkistä tukea. Lisäksi heitä motivoidaan liikkumaan ja pitämään kunnosta huolta.
E-urheilussa menestyminen on kuitenkin muutakin kuin pelaamista ja pelaajista huolehtimista. Iso osa on myös brändin rakentamista ja markkinointia. Rahaa on mahdollista saada sponsoreilta ja muutenkin verkostoitumalla laajasti. Myös fanit ovat pala tätä kakkua ja pelaajat ovat esimerkiksi striimien kautta yhteydessä faneihinsa. Koska tekoäly tuo muutoksia eri aloille, on mielenkiintoista nähdä miten myös se tulee muuttamaan ja kehittämään e-urheilua ja pelaamisessa menestymistä.