Peliala kiinnostaa monia ja sen nopeista liikkeistä keskustellaan paljon Suomessa. Moni menestystarina on innoittanut useita tutustumaan tarkemmin peliteollisuuteen, josta on kaavailtu jopa seuraavaa Nokiaa. Käsittelemme pelialaan liittyviä harhoja tässä artikkelissa tarkemmin.
Suomeen on syntynyt muutamassa vuodessa satoja uusia pelialan yrityksiä, joista moni on kerännyt tuntuvia rahoituksia. Pelialan nopea kasvu ja siihen liittyvät ihmeelliset tarinat ovat synnyttäneet jopa harhakuvitelmia. Peliteollisuus ei ole välttämättä niin loistokasta kuin saattaa kuvitella. Syvennymme aiheeseen seuraavaksi tarkemmin.
Kasvuyrityksiä vain vähän
Ensimmäiseksi kannattaa muistaa, että peliala on erittäin suuri käsite. Siihen mahtuu lukuisia alakategorioita, jotka haarautuvat omalta osaltaa pienempiin ryhmiin. Nettipelit ovat yksi kategorioista, joihin lukeutuu lukuisia eri alaryhmiä. Netissä voidaan pelata ilmaiseksi tai rahasta. Niissä voi jopa voittaa rahaa, jolloin puhutaan yleensä uhkapelaamisesta.
Nettikasinot ovat massiivinen toimija, koska niitä on ilmaantunut verkkoon niin paljon. Niitä suunnataan suomalaisille aktiivisesti, koska Suomessa pelataan paljon. Monet kotimaiset pikakasinot ovat oikeasti peräisin ulkomailta, mutta niiden sisältö on toteutettu suomen kielellä.
Pelialan yrityksiäkään ei voi niputtaa samaan paikkaan. Yritykset voidaan jakaa karkeasti viiteen ryhmään. Ne ovat vakiintuneet yritykset, supermenestyjät, kuumat start-upit, indie-pelistudioihin ja nuoriin yrityksiin. Näiden kaikkien haasteet ja mahdollisuudet pitää tunnistaa, kun pohditaan pelialan tulevaisuutta Suomessa.
Peliala työllistää luultua vähemmän
Pelialasta haaveillaan Suomen seuraavaa Nokiaa, joka loisia tuhansia työpaikkoja ja toisi uutta varautta. Asiassa kannattaa laittaa jäitä hattuun, koska se ei voi yksinään toimia talouden pelastajana. Peliyritykset työllistävät Suomessa vain kourallisen ihmisiä – vain muutamalla firmalla on yli 50 työntekijää.
Pelien tekeminen ei vaadi suurta työjoukkoa, eikä niihin tarvitse investoida samalla voimalla kuin esimerkiksi tehtaisiin. Ne eivät vaadi myöskään valtavia pääomia. Lisäksi niiden liikevaihto jää suhteellisen pieneksi, koska leijonanosan nappaa vain yksi menestysyritys. Sen taival on ollut tietysti upeaa luettavaa, mutta ei yksinään pysty työntämään Suomea kasvuun.
Sijoittajia ei tule ovista ja ikkunoista
Uutisista on saatu lukea peliyhtiöiden upeista saavutuksista. Loistokkaimmat peliyhtiöt ovat kasvattaneet markkina-arvoaan, mikä näkyy niiden osakkeiden hinnoista. Tämä on lisännyt harhakäsitystä siitä, että peliyhtiöille satelee sijoittajien rahaa ovista ja ikkunoista. Se on nimittäin osittain harhakuvitelmaa.
Viime vuosikymmenen aikana vain muutama suomalainen peliyhtiö on saavuttanut yli miljoonan euron rahoituskierroksen. Kansainväliset sijoittajat ovat kylläkin kiinnostuneita Suomen pelimarkkinoista, mutta kärki on jäänyt kapeaksi.
Peliala ei ole vain kuplaa
Jokaisen toimialan kohdalla tulisi pitää jalat maassa. Pelialaa on hehkutettu paljon, mutta sen taustoja pitäisi pystyä arvioimaan kriittisesti. Pohdittavaksi jää, ovatko yritykset todella miljoonien eurojen arvoisia, mihin sijoittajat uskovat? Vai onko kyseessä kenties kupla?
Tilanne näyttää olevan parempi kuin mitä saattaisi kuvitella. Suomessa on kehittynyt pelialan ekosysteemi, joka on terve ja kestävällä pohjalla. Maassamme on paljon ansiokasta osaamista erityisesti mobiilipelien kohdalla. Suomesta on lähtenyt liikenteeseen moni hieno hittipeli, mikä on maan kokoon nähden upea saavutus.
Peleillä nopea tie rikkauksiin
Pelialalla on erittäin kova kilpailu ja pinnalla pääsee ainoastaan pieni jäävuoren huippu. Kova kansainvälinen kilpailu vallitsee erityisesti mobiilipelien markkinoilla. Tunnettujen käyttöjärjestelmien sovelluskaupoissa on paljon ruuhkaa, josta on lähes mahdotonta erottautua.
Nopea rikastuminen ei ole todennäköistä pelialalla. Pelimarkkinoita hallitsee vain pieni joukko voittajia, jotka pystyvät vakiinnuttamaan asemansa suurilla markkinoilla. Markkinointiin pitää satsata tähtitieteellisillä summillä, mihin pienillä peliyhtiöillä on vaikea kilpailla.
Pelimarkkinoilla menestyminen vaatii piinkovaa osaamista, jonka pitää ulottua sekä pelien kehittämiseen että niiden markkinointiin. Alalla vaaditaan myö ketteryyttä, jotta nopeisiin muutoksiin voidaan sopeutua onnistuneesti.