Kaupunki-innovaatiot –hankkeen osana on toteutettu pika-analyysi autojen yhteiskäytöstä julkisissa organisaatioissa. Pika-analyysin tekijöinä olivat Ville Voltti ja Johanna Taskinen Mobinet Oy:sta. Teemasta pidettiin työpaja 7.12, jolloin pika-analyysin luonnosta työstettiin ryhmätyömetodein eteenpäin.
Autojen yhteiskäyttö on hajautettua ja joustavaa auton vuokrausta. Se voi olla osittainen vaihtoehto talon omille autoille, kilometrikorvausten maksamiselle, autonvuokraukselle sekä taksien käytölle. Käyttämällä yhteiskäyttöautopalvelua julkiset organisaatiot voivat paitsi tehostaa omaa toimintaansa, myös luoda asukkaille paremmat mahdollisuudet yhteiskunnallisesti hyödyllisen palvelun käyttöön. Autojen yhteiskäyttö tehostaa tilan käyttöä, vähentää autolla ajamista ja parantaa autottomien liikkumismahdollisuuksia.
Pika-analyysissa tunnistettiin seitsemän keskeistä ongelmaa autojen yhteiskäytölle:
- Kilpailevat autonkäytön järjestelmät
- Työntekijät valitsevat oman etunsa; eivät organisaation edun mukaisesti
- Kustannusten vertailu ja säästöjen osoittaminen on työlästä
- Investointeja ja käyttömenoja ei voi vaihtaa keskenään
- Virastojen autoista vastaaville työntekijöille ei löydy muita tehtäviä
- Kokonaisvaikutusta katsova poikkihallinnollinen isäntä puuttuu
- Autojen yhteiskäytön toimivuutta epäillään
Petteri Huuska Helsingin kaupungin ympäristökeskuksesta kertoi kaupungin hiilineutraaliussuunnitelmasta, johon kuuluu 36 toimenpidettä, yhtenä niistä on autojen yhteiskäyttö. Kaj Weckström Vantaan kaupungin varikolta hahmotteli pilottia yhteiskäyttöautoilulle mutta painotti, että alue on valittava tarkoin, koska toimintamalli ei toimi siellä, missä on paljon ilmaista parkkitilaa. Liikenneyhteyksien tulee olla kunnossa, jotta yhteiskäyttöautoilu ottaisi tuulta alleen.
HSL:n Ville Lehmuskoski piti tärkeänä, että julkisen ohjauksen keinoin tuetaan rohkaisevia esimerkkejä ja herätetään piilevää kysyntää, luodaan volyymia. Kaupungin tehtävänä on luoda edellytyksiä uudenlaisten palveluiden tarjoamiselle. Yhteiskäyttöautoilusta on hyviä käytäntöjä muissa maissa ja oikeanlaisin kannustimin se voidaan integroida myös osaksi suomalaista liikennejärjestelmää. Nykyisellään parkkipaikat vievät paljon tilaa kaupungissa ja koska kaupungin rajallisin resurssi on kaupunkitila itse, on sen vaaliminen on tärkein peruste yhteiskäyttöautoilulle.
Yhteiskäyttöautoilu on ennen kaikkea uudenlaisen käytännön omaksumista ja vanhasta pois oppimista.
Työpajatyöskentelyssä puitiin kolmea teemaa: Hallinnollisten esteiden raivaaminen, kaupungin oman autokaluston yhteiskäyttö, sekä valtion organisaatioiden käyttökynnys matalaksi puitesopimuksella. Ryhmien mietinnät ja ideat sisältyvät pika-analyysiin.