Metropolialueen julkinen liikenne perustuu tulevaisuudessa yhä enemmän raideliikenteeseen. Hankkeita on useita ja osa on jo rakenteilla. Muita merkittäviä ratasuunnitelmia ovat Espoosta Turkuun Lohjan ja Salon kautta kulkeva oikorata ELSA, kehyskuntia ja kaukoliikennettä palveleva ja lentokentälle vievä Lentorata, Helsinginniemen Pisara-rata ja Espoon Kauklahden ja Leppävaaran väliä palveleva kaupunkirata.
Raideliikenne siis tulevaisuudessa lisääntyy ja samoin myös asemien määrä. Meillä saattaa olla monenlaisia mielikuvia juna-asemista ja niiden seuduista eikä aina välttämättä niin positiivisia. Miten asemia pitäisi tulevaisuudessa kehittää? Voisiko asema olla enemmän kuin vain katos, odottelualue ja penkkejä? Voisiko juna- tai metroasema olla jatkossa jotain ihan muuta? Asemat ovat joka tapauksessa paikkoja, joissa ihmiset ovat ja tulevaisuudessa yhä laajemmin, joten uusia konsepteja tarvitaan. Asemilla voisi olla enemmän palveluita, enemmän nähtävää tai jotain muuta, mitä?
Täällä on esiteltynä noin 50 kaupungin asemaratkaisuja arkkitehtuurin ja taiteen näkökulmasta. Suomen asemia ei listalla ole.