Tutkimusprojekti tanskalaiselta valvontaviranomaiselta Spillemyndigheden on nostanut esiin ongelmia, joita lasten nettipelit luovat vedonlyöntiä muistuttavilla elementeillä.
Tanskalaisen sosiaalisten tieteiden tutkimuskeskuksen (VIVE) julkaisema raportti on osa valtion toimia vedonlyönnin addiktiota vastaan, joka otettiin käytäntöön vuonna 2018.
Raportti ehdottaa, että pelit ja e-urheilu sekä niiden vedonlyöntiä muistuttavat ominaisuudet vaativat lisää tutkimista. Lisäksi vanhempien tulisi olla enemmän mukana ja olla vastuussa heidän lastensa aktiviteeteistä netissä.
Lisäksi raportissa mainittiin, että lapsia tulisi kouluttaa lisää asiasta, että he ymmärtävät rahan käyttämisellä peleihin olevan vaikutuksia.
”Vanhemmilla on vaikeuksia ymmärtää lapsiensa pelaamista – myös pelaamisen sosiaalista aspektia – koska vanhemmat eivät ole itse kasvaneet pelien parissa.”
”Vaikka vaikuttaa ymmärrettävälle, että lasten pelaamisen ymmärtäminen on erilaista, on ongelmallista, kun vanhemmat (ja muut aikuiset) eivät ymmärrä tai koe pelaamista itse aiheuttaen ongelmia pelaajille sekä johtaen konflikteihin ja rangaistuksiin.”
Yksi ongelmallinen elementti, jonka raportti nosti esiin, on avattavat ostettavat yllätyslaatikot eli loot boxit sekä vedonlyönti skineillä. Ne alkavat vaikuttaa nettivedonlyöntiä. Lisäksi raportissa lisättiin, että lapset sekä nuoret voivat erityisesti innostua näistä pelaamisen elementeistä.
Loot boxit ovat normaaliosa monia pelejä, kuten FIFA ja Counter Strike: Global Offensive (CS:GO). Laatikot ovat mahdollisuus käyttää aitoa rahaa joko korttipaketteihin tai loot boxeihin, joiden sisältö on satunnaista. Skin-vedonlyönti puolestaan on pelin virtuaalisilla tavaroilla vedonlyöntiä.
Lisäksi tutkimuksessa todettiin, että esimerkiksi Twitch– ja Youtube-alustoilla striimaavat vaikuttajat mainostavat omalla tekemisellään skineillä vedonlyöntiä. Kun lapset näkevät striimeissa uhkapelaamista muistuttavia pelejä, voi sillä olla heihin vaikutuksia.
Vaikka vain muutamat nuoret kerätyn datan mukaan kertoivat kärsivänsä vaikutuksista, raportti uskoo, että uhkapelaamista tulisi valvoa lähemmin.
Raportissa sanottiin myös, että vaikka ongelmaa ei voida kuvata laajaksi, juuri tällainen uhkapelaamisen muoto vaatisi tarkempaa huomiota. Kyse on kuitenkin selkeästi uhkapelaamisen uudesta muodosta.
”Pitkällä aikavälillä sen voidaan olettaa mukauttavan nuorempaa yleisöä – jopa alle 15–19-vuotiaita, joiden ei voida olettaa kontrolloivan omaa osallistumistaan tällaiseen vedonlyöntiin.”
Raportti vertasi toisiinsa uhkapelaamista ja netin videopelejä. Se huomioi, että nettipeleille ei ole mahdollista asettaa rajoituksia, vaikka netin uhkapeleissä tästä on tullut täysin arkipäivää.
”Pelien uhkapelaamista muistuttavat elementit ovat ongelmallisempia kuin oikea uhkapelaaminen, koska pelit käyttävät algoritmeja ja niissä käyttäjä ei voi asettaa rajoitusta käyttämälleen rahalle.”
”Pelaajat (kun verrataan uhkapelureihin) ovat usein alaikäisiä (alle 18-vuotiaita) ja siksi heillä ei voida olettaa olevan henkistä kapasiteettiä ymmärtää pelien käyttämiä uhkapelaamisen elementtejä.”
Muut maat ovat jo ottaneet askelia tiettyjä pelien ja e-urheilun uhkapelaamisen elementtejä vastaan. Belgia kielsi mekaniikan ja totesi loot boxien olevan laitonta uhkapelaamista. Espanja on pohtinut samaa lähestymistapaa, mutta prosessi on vasta käynnissä.