Julkisella liikenteen ympäristö vaikutukset ovat hieman ristiriitaisia ja se, kuinka hyödyllistä sen käyttäminen on ympäristön kannalta, riippuu täysin tilanteesta. Loogistahan tietenkin on, että jos kaikki kansalaiset siirtyisivät yksityisestä autoilusta julkiseen liikenteeseen, olisi se huomattavasti ympäristö ystävällisempää. Usein julkinen liikenne katsotaan automaattisesti autoilua ekologisemmaksi ratkaisuksi ja niinhän se osittain onkin.
Julkiseen liikenteeseen liittyy kuitenkin paljon muita ongelmia, jotka vievät sen ekologisuutta alemmaksi. Esimerkiksi tällä hetkellä käytössä oleva linja-auto kalusto on todella vanhaa, jonka takia niiden päästöt ovat myös korkeammat kun yksityisautoilla. Keskimääräinen päästömäärä henkilöä kohden on joissakin tilanteissa sama, ellei jopa suurempikin kuin yksityisautoilussa. Tämä perustuu siihen, että melkein täytenä bussin henkilömääräinen hiilidioksidien päästömäärä on 26 kg henkilöä kohden ja autolla 88 kg henkilöä kohden, tämä tekee jopa tietyissä tapauksissa autoilusta ekologisempaa, jos autossa on kuljettajan lisäksi 3 muuta henkilöä. Päästöt on laskettu Suomessa ajettavien autojen keski-iästä. Nykyajan uudet autot ovat suunniteltu niin päästövapaiksi, että vanhojen linja-autojen päästöjen määrä tekee siitä osassa tapauksissa jopa kannattavampaa. Tämä saataisiin helposti korjattua, jos linja-auto kalusto päivitettäisiin uudemmaksi. Se kuitenkin tulee viemään paljon aikaa ja resursseja, mutta pitkällä juoksulla se korjaisi linja-autojen päästöongelman ja tekisi niillä kulkemisen ekologisemmaksi.
Suurin ongelma joukkoliikenteessä kuitenkin on monissa tapauksissa sen vähäinen käyttö. Tyhjän tai muutaman henkilön bussin ajaminen on kaukana ekologisuudesta. Tämän takia joukkoliikenteeseen pitäisi panostaa tavalla, jossa pyrittäisiin vähentämään tyhjien bussien ajamista. Joukkoliikenteeseen panostaminen myös lisäisi käyttäjien määrä. Monessa kaupungissa joukkoliikenteen käyttö on erittäin vaikeaa ja osittain jopa mahdotonta. Jos liikkuminen joukkoliikenteellä on tehty liian hankalaksi, ei sitä myöskään käytetä ja silloin mieluummin otetaan alle oma auto. Helsingissä joukkoliikenne on toimiva ja käyttäjiä löytyy, tässä joukkoliikenteen ekologisuus on saavutettu hyödylliseksi. On kuitenkin monia pienempiä kaupunkeja, joissa joukkoliikenne toimii erittäin harvoin ja johtaa sillä tavalla sen käyttämättömyyteen. Joukkoliikenteeseen tulli panostaa enemmän pienissä kaupungeissa niin, että sen käyttämisestä tulisi vaivatonta.
Junaliikenteen käyttö
Toinen joukkoliikenteen osa taas on raideliikenne eli junat. Junamatkustaminen on huomattavasti autoilua ekologisempaa ja sen päästöistä katsottuna yli 80 kertaisesti autoilua ekologisempaa. Junassa kuin myös linja-autossa, ekologisuus kuitenkin perustuu isoon käyttäjämäärään ja tyhjänä ajettu juna ei ole myöskään ekologinen teko. Junilla matkustaminen on kuitenkin sen verran helppoa, että usein junissa on tarpeeksi matkustajia tekemään siitä ekologisemman vaihtoehdon. Juna matkustaminen on kuitenkin autoilua huomattavasti kalliimpaa, jonka takia osa silti valitsee mieluummin oman autonsa. Jos junien hintaa laskettaisiin alemmaksi, voisivat muutkin kuin opiskelijat ja eläkeläiset pitää sitä taloudellisesti kannattavana matkustusmuotona. VR kuitenkin, viime vuosina laski lippujen hintoja, jolloin ajoissa ostettuna lipun hinta on auton bensiinikuluja edullisempi vaihtoehto, riippuen minkälaisella autolla vertaus tehdään.
Junaliikenteen käyttö
Jokainen meistä kuitenkin tekee noin tuhat matkaa vuodessa, joten liikkumalla ekologisesta teet siitä hyödyllisempää kaikille. Ekologisiksi kulkuneuvoiksi lasketaan kävely, pyöräily, julkinen liikenne tai kimppakyyti. Kuten aiemmissa tapauksissa kävikin ilmi, niin jokaisen moottorimatkustustavan käyttäminen yksin on aina huonoin vaihtoehto. Kaikkein hyödyllisin tapa matkustaa on kuitenkin aina pyöräily. Tämä vaihtoehto on paras ilmaston kannalta kuin myös hyvinvoinnin. Julkisessa liikenteessä taas saat käytettyä työmatkoihin kuluvan ajan hyödyksi lukemalla tai työskentelemällä. Osassa tapauksissa työnantaja jopa suostuu etätyöskentelyyn työmatkan aikana, jolloin se vähentää toimistolla käytettyä aikaa. Tai sitten ajan voi vaan käyttää rentoutumiseen ennen työpäivää, joka taas tekee työnaloittamisen toimistolla tehokkaammaksi ja helpommaksi .