Britannian mainontaa valvova taho Advertising Standards Agency (ASA) on saanut valituksen Dribble Mediaa vastaan Facebookissa ilmestyneistä e-urheilun vedonlyönnin mainoksista pelille Midnite.
Mainos oli näkyvissä 18. syyskuuta ja sen tekstissä luki ”Top tier esports for UK games … Crazy odds Huge Wins Blitz paouts” eli se mainosti vedonlyöntiä Britannian e-urheilun peleille. Lisäksi mainoksessa oli kuva twiitistä, jossa luki ”I’m so hooked on CS:GO bets rn I’ve been making the craaaaaziest [sic] calls” eli pelaaja kehuskeli olevansa koukussa CS:GO-vedonlyöntiin.
Valituksessa ASA:lle kerrottiin mainoksen kannustavan ongelmallista uhkapelaamisen käyttäytymistä ja olevan vastuuton mainos.
Dribble Media vastasi sanomalla, että mainos on kolmannen osapuolen yrityksen luoma ja se ei seuraa heidän sosiaalisen median mainostensa sääntöjä. Dribble Media lisäsi, että mainos poistettiin ja he eivät enää aio työskennellä tämän kolmannen osapuolen kanssa.
Arviossaan ASA otti esiin CAP-koodin, jonka mukaan markkinointi ei saa esittää, suvaita tai kannustaa uhkapelaamiseen, joka on sosiaalisesti vastuutonta tai voi johtaa taloudellisiin, sosiaalisiin tai emotionaalisiin ongelmiin.
ASA kertoi mainoksessa sanotun CS:GO-vedonlyöntiin koukuttumisen luovan positiivisen kuvan uhkapelaamisesta ja siksi hyväksyvän sen ja kannustavan ongelmalliseen pelaamisen käyttäytymiseen.
Viranomainen sanoo myös, että ”making craaaaziest [sic] calls” näyttää vedonlyönnin vastuuttomasti positiivisessa valossa, mikä voi johtaa taloudelliseen, sosiaaliseen ja emotionaaliseen vahinkoon.
Näiden kahden asian pohjalta Asa kertoi mainoksen vaikuttavan hyväksyvän ja kannustavan haitalliseen vedonlyöntiin.
ASA ottaa huomioon, että mainos on kolmannen osapuolen luoma ja että Dribble Media on kertonut heitä siitä, ettei mainos seuraa yrityksen sääntöjä. Mutta ASA sanoo, että Dribble Media on silti vastuussa omasta mainonnastaan.
ASA lisäsi, että mainos rikkoo CAP-koodin (versio 12) sääntöä 1.3 liittyen vastuulliseen mainontaan sekä 16.3.1 liittyen vedonlyöntiin.
Tuloksena ASA on käskenyt Dribble Mediaa valvomaan, että he eivät näytä, hyväksy tai kannusta vedonlyönnin käyttäytymiseen tavalla, joka on sosiaalisesti vastuutonta tai joka voi johtaa taloudelliseen, sosiaaliseen tai emotionaaliseen vahinkoon tulevaisuudessa.