Discord on tietokoneella ja mobiililaitteilla toimiva maksuton pikaviestintäsovellus internetissä. Sovelluksen monipuolisuus ja helppokäyttöisyys on tehnyt siitä erittäin suositun keskustelu ja tiedonvälityskanavan niin yksittäisten käyttäjien kuin yritysten ja yhteisöjenkin keskuudessa.
Discordin alkuperäinen tarkoitus oli olla pelaajien chat-sovellus, mutta sen käyttö on laajentunut muuhunkin. Discord on paikka, missä voi jutella ja viettää aikaa muiden kanssa internetin välityksellä. Sovellukseen on halutessaan saatavilla myös maksullisia lisäominaisuuksia.
Sovelluksessa voi olla yhteydessä teksti, ääni- ja videokeskustelujen kautta. Siellä voi myös jakaa sisältöä lähettämällä linkkejä, tiedostoja ja videoita muille käyttäjille. Sovellus on suosittu erityisesti nuorten keskuudessa ja sen ikäraja on 13.
Sovelluksen kautta järjestetään jopa anonyymejä koulutuksia, sillä Discordiin voi rekisteröityä anonyyminä ja omia henkilötietoja ei tarvitse paljastaa jos ei halua. Nykyään myös vanhemmat ihmiset ovat alkaneet olla enenevässä määrin kiinnostuneita Discordin käytöstä ja sen tarjoamista hyödyistä.
Näin yritykset hyödyntävät Discordia
Sovelluksessa on palvelimia, joihin voi liittyä tai sinne voi luoda itse uusia. Palvelimet voivat olla esimerkiksi perheen tai ystäväpiirin sisäisiä keskusteluryhmiä tai YouTube-vaikuttajien, yhteisöjen tai yritysten isoja palvelimia.
Discord tuo yritykset ja asiakkaat lähemmäs toisiaan ja keskustelun voi aloittaa mistä päin maailmaa vain. Palvelimet voivat olla joko avoimia tai suljettuja. Avoimiin voi liittyä kuka tahansa Discordin käyttäjä, mutta suljettuihin ryhmiin tulee saada kutsu.
Palvelimen ylläpitäjä voi myös jaotella palvelimen erilaisiin luokkiin ja kanaviin, jotta keskustelu ei olisi päällekkäistä ja pysyy järjestyksessä. Yritykset voivat luoda avoimia yhteisöjä, missä he pääsevät keskustelemaan suoraa potentiaalisten asiakkaiden kanssa tai suljettuja yhteisöjä, mitkä ovat suunnattuja yritysten sisäiseen viestintään.
Tuotteista ja palveluista kertominen Discordissa
Yritykset voivat mainostaa tuotteitaan yhtä lailla sekä Discordissa että sosiaalisen median kanavissa ja nettisivuillaan. Yritys voi käyttää erilaisia viestinnän välineitä, kuten lähettää mielenkiintoisia linkkejä palvelustaan tai siihen liittyvistä uutisista, jakaa kuvia, videoita ja liitteitä yhteisön jäsenille.
Yritys voi myös houkutella seuraajat Discord-palvelimelleen sosiaalisen median kanavien kautta, esimerkiksi tarjoamalla Discordissa luontevan keskusteluyhteyden ja lisätietoa tietyistä palveluista.
Kasinot ja kasinoiden affiliaatit luovat käyttäjilleen kohtaamispaikan
Nettikasinot etsivät uusia innovatiivisia tapoja luoda asiakassuhteita pelaajien kanssa ja varsinkin Suomessa missä markkinointi on kiellettyä, niin yksityiset somekanavat niin kuin Discord ovat mainio tapa pitää yhteyttä asiakkaiden kanssa.
Monet kasinot ovat nyt jo perustaneet omia kanavia missä pelaajat voivat puhua keskenään ja tarkastella uusimmat kampanjat mitä sivustot tarjoaa.
Toinen missä kasinomarkkina käyttää Discordia hyödykseen on kasinoiden affiliaatit. Esimerkiksi Kasinoseta.com mikä on kasinoiden vertailusivusto omaa myös oman Discord-kanavan mistä asiakkaat voivat käydä poimimassa parhaat casinobonukset uusille sivuille. Kasinosedän erikoisuus on kasinot ilman rekisteröitymistä eli kasinot mihin pääsee pelaaman ilman erillistä rekisteröitymistä ja pelkkä talletus riittää aloittamaan pelit.
Yksi isoin Discord kuluttaja kasinopiireissä on Twitchin striimaajat jotka pelaavat kolikkopelejä suorassa lähetyksessä. Itse Twitch ei hyväksy suorien linkkien jakamista uhkapelisivustoille ja tästä johtuen striimaajat houkuttelevat katsojia Discordiin missä on tarjolla affiliate-linkkejä jotka johtavat nettikasinoiden sivuille. Samalla kanava toimii seuraajien yhteisönä ja seuraajat pääsevät keskustelemaan toistensa kanssa.
Sosiaalisen median vaikuttajat
Isot sometähdet kuten Nelk Boys ovat luoneet oman Discord kanavan. Seuraajat voivat jutella kanavalla suoraan vaikuttajien kanssa. Sometähdillä seuraajien määrä kasvaa jatkuvasti ja monien kanavien olemassaolo auttaa kiinnostuneista seuraajia pääsemään haluamansa yhteisön joukkoon.
Koska juttelu Discordissa on helppoa ja henkilökohtaisempaa, kuin pelkkä sometähtien seuraaminen, voivat tähdet käyttää alustaa mainontaan. Discord on todella tehokas tapa markkinoida tuotteita, joita vaikuttajat myyvät ja mainostavat.
Uusista kampanjoista ja tiedotteista voidaan ilmoittaa ensin perinteisissä sosiaalisen median kanavissa, minkä jälkeen seuraajat menevät tai heitä rohkaistaan menemään Discordiin kuulemaan ja keskustelemaan asiasta lisää.
Sometähdet voivat luoda myös erillisiä Discord-palvelimia, mitkä käsittelevät vain tiettyä kampanjaa tai aihetta. Tunnetuista henkilöistä tehdään Discordiin myös omia fanipalvelimia, joissa fanit juttelevat keskenään.
Discord kiinnostaa myös vanhempia käyttäjiä
Sovellus on suunnattu nuorille, mutta enenevässä määrin vanhemmat ihmiset alkaa löytämään Discordin monet hyvät puolet. Vaikka palvelu toimii monipuolisena keskustelu-, tuki- ja koulutuskanavana nuorille, hyötyvät palvelusta myös monet aikuiset.
Disboard on sivusto, minkä kautta voi etsi mieleisiä palvelimia hakusanojen avulla sekä lukea palvelimista annettuja arvosteluja.
Kun hakukenttään kirjoittaa 40+, löytyy paljon uusia palvelimia eri teemoihin liittyen. Näihin palvelimiin toivotaan vanhempia ihmisiä. Teemat ovat laajoja, kuten yleinen ajanviete, elokuvat, pelit ja ruoka. Discord voi olla tärkeä keskustelukanava etenkin henkilöille, joilla on niukasti muita sosiaalisia suhteita ja jotka kokevat yksinäisyyttä.
Sovellus sopii hyvin myös somevaikuttajien, yritysten ja yhteisöjen lisäksi henkilöille, jotka ovat kiinnostuneet tietyistä rajatuista aihealueista ja haluat jutella niistä muiden kanssa.